علوم حیوانی

سکتور مالداری یک منبع مهم برای تأمین غذا و درآمد برای دهاقین در افغانستان می باشد. رایج ترین حیواناتی که در افغانستان نگهداری می شوند، به ترتیب عبارت از گوسفند، بز، گاو و مرغ میباشند. دیپارتمنت علوم حیوانی در انستیتوت ملی تعلیمات زراعتی (نایک) دانش و مهارت های مرتبط با سیستم های پرورش حیوانات کوچک و بزرگ و محصولات حیوانی را به محصلین انتقال می دهد. مضامین مالداری شامل گاوداری، پرورش حیوانات یک ناخونه، پرورش گوسفند و بز، مرغداری، پیله وری، زنبور داری و ماهی پروری می باشد.
در کنار آموختن معلومات تیوری درباره سیستم های پرورش حیوانات، این انستیتوت بر آموزش مهارت های عملی نیز تأکید دارد. فعالیت های عملی که توسط دیپارتمنت علوم حیوانی برای شاگردان ارائه می شود، شامل انواع کار های لابراتواری، کار عملی روی حیوانات و سیر علمی می باشد. مثال های از کار لابراتواری شامل معاینه صحی گوشت، تفکیک باکتری ها، تست شیر، جسد گشایی مرغ می باشد. کار های عملی که مستقیماً بالای حیوانات توسط شاگردان اجرا می شود، شامل تولید چوچه مرغ توسط ماشین چوچه کشی، تولید محصولات لبنی، بیلانس کردن جیره خوراکی برای گاو شیری، غنی سازی کاه توسط یوریا ، تولید سایلیج، تغذیه مرغ و ماهی در فارم انستیتوت، مدیریت مرغانچه و مدیریت حوض ماهی میباشد. در طی مدت تحصیل، شاگردان به سیرهای علمی به فارم های مختلف مالداری و فابریکه لبنیات رفته و از آنها دیدن مینمایند. در سمستر چهارم به شاگردان این چانس نیز داده می شود تا یک تحقیق مشخص را در بخش های مالداری انجام داده و آنرا ارایه نمایند.
اهداف:
هدف اصلی این دیپارتمنت انکشاف و اضافه کردن دانش عملی، مهارت حل مشکل و مهارت های تدریس در شاگردان می باشد. به کمک این مهارت ها و دانش، فارغان انستیتوت ملی تعلیمات زراعتی می توانند باعث بهبودی در تدریس زراعت و مالداری در لیسه های مسلکی زراعت شوند. علاوه بر این، فارغانی که اختصاصاً در دیپارتمنت علوم حیوانی تحصیل کرده اند، می توانند برای بهتر شدن سیستم های مالداری و همچنان اقتصاد زراعتی فعالیت کنند.
مضامین:
این دیپارتمنت در مدت 2 سال، 15 مضمون را در انستیتوت ملی تعلیمات زراعتی تدریس می کند. مضامین اصلی در دیپارتمنت علوم حیوانی شامل موارد ذیل می باشد:
– چوچه کشی مرغ
– پرورش حیوانات کوچک و بزرگ
– وراثت و نسلگیری
– امراض حیوانی
– تغذیه حیوانی
– تولید لبنیات
– ماهی پروری و زنبور داری
– پلان تجارتی فارم مالداری
– پروژه تحقیق در علوم حیوانی